maandag 12 februari 2018

Schuurpapier



De discussie rondom de zorgkosten is altijd zo lekker abstract. Een wereld van aantallen: patiënten, ziekten, ziekenhuizen, medisch personeel en vooral ook om grote bedragen. Het gaat over in de kranten over bezuinigingen. Om medicijnen die wel of niet vergoed worden. Over rendement. En zo lang het over getalletjes gaat, over die abstractie van een getal als ‘ heel Nederland’ dan blijft het makkelijk. Een lager of hoger getal. Het lijkt op papier vrijwel niets uit te maken. Maar papier is geduldig. Als je gaat inzoomen op die getallen, dan zit achter elk deel van dat cijfer een gezicht, een naam en een geschiedenis, een leven. En dat maakt de discussie meteen ook zo ingewikkeld. Want wie is er gerechtigd om over het leven van een ander te beslissen? Aan de andere kant het moet allemaal wel betaald worden, en je kunt een euro maar één keer uitgeven. 

Ik ben erg blij dat ik die keuze niet hoef te maken. Een vraag naar de kosten van een leven is er eentje die wat schuurt. Een tikje ongemakkelijk is.

Maar nu ik een tijdje zeer onvrijwillig intensief heb moeten meedraaien in de wereld van de zorg, is het toch best eens interessant om eens te kijken wat ik de samenleving nou gekost heb. Met de simpele wetenschap dat als we niets hadden gedaan, ik deze ziekte hoogst waarschijnlijk niet overleefd had, dus wat heeft het feit dat ik nu in goede gezondheid dit verhaal zit te schrijven, de samenleving nu gekost. Wat kost dat nou, borstkanker?

Om die vraag te beantwoorden ben ik even in de overzichten van mijn verzekeraar gedoken en heb ik even op een rijtje gezet wat de bedragen waren die vergoed zijn in het kader van mijn borstkankeravontuur en heb ik vervolgens alles bij elkaar opgeteld.

Mijn totale behandeltraject heeft EUR 79696,01 gekost, daar zal in de loop van de jaren nog wel het een en ander aan kosten voor controles en preventieve medicatie bijkomen. Het is een flink bedrag. maar gezien wat er allemaal voor dat bedrag gedaan is, ook weer niet een extreem hoog bedrag. En het rendement van deze investering is zakelijk gezien okee. Ik ben een, inmiddels weer, gezonde vrouw van, op moment van schrijven, 41, ik kan weer een goede bijdrage leveren aan de maatschappij, ik kan mijn dochter opvoeden. Kortom, volgens mij hebben we wel waard voor ons geld gekregen voor wat betreft dit deel van de zorgkosten! 




Wat kost dat nou, borstkanker?
Voorbereiding op radiotherapie
€1050,00
genetisch onderzoek
€807,33
genetisch onderzoek
€807,33
ingewikkeld advies bij uitgebreid erfelijkheiddvies
€1360,55
onderzoeken en of behandelingen bij borstkanker
€465,96
Toediening van chemotherapie bij niet uitgezaaide tumoren bij borstkanker
€582,75
onderzoeken en of  behandelingen bij borstkanker
€465,96
diagnose
€113,94
diagnose
€83,01
diagnose
€86,43
diagnose
€82,94
diagnose
€40,00
Huisartsenhulp
€111,04
Fysiotherapie
€69,00
pijnstilling
€37,30
antimisselijk
€13,29
antimisselijk
€75,11
Medicatie (neulasta, anti misselijk en hormoonpillen)
€3809,41
Neulasta
€1168,29
radiotherapie
€4889,80
radiotherapie
€114,43
Chemotherapie
€13014,37
Chemotherapie
€31454,34
Chirurg 
€4332,21
Pleisters
€14,87
huisarts
€36,24
Fysiotherapie
€377,75
Accupunctuur
€153,00
Medische keuring
€137,50
herceptin
€3450,00
Controle chirurg
€529,04
huisarts
€96,21
fysiotherapie
€171,00
Apotheker (hormoonpillen en herceptin)
€8996,79
vervoer
€698,82
Totaal
€79696,01

Geen opmerkingen:

Een reactie posten