woensdag 10 februari 2016

Mama is ziek maar de dokter gaat haar beter maken


Mama is ziek maar de dokter gaat haar beter maken. Tja, hoe leg je, je dochter van 2,5 uit wat er aan de hand is. Kan ze het überhaupt begrijpen, en wil ik ook dat ze het snapt? Ja. Ik denk dat het belangrijk is. Kinderen zijn niet gek. Kinderen hebben dondersgoed in de gaten, dat er iets aan de hand is. Verstoppertje spelen heeft geen enkele zin.
Je wil je kind beschermen tegen alles wat verdriet of pijn doet. Zeker in ons geval. Ons meiske heeft in haar 2,5 jarig leventje al meer meegemaakt, dan menig volwassene. Je wil haar ontzien, je wil haar beschermen. Maar dat gaat eenvoudigweg niet.
Je kunt je kind niet beschermen tegen de moeilijkheden in het leven. Je hebt daar nu eenmaal geen grip op. Verdriet en pijn overkomen je, je hebt het vaak niet voor het uitkiezen. Maar natuurlijk sta je niet met lege handen. Je kunt je kind wel wapenen, je kunt je kind wel leren om opgewassen te zijn tegen de uitdagingen die op haar pad komen. Maar dat kan alleen door de manier, waarop je er zelf mee omgaat. 

Dat is wel iets waar ik me nu heel erg van bewust ben. Het gaat niet om mij. De wereld staat niet stil. Het leven, mijn leven gaat gewoon door terwijl ik ziek ben.  En dan kan ik wel in een hoekje gaan zitten en mezelf heel zielig vinden. Maar dat schiet niks op. Vrolijker word je er in elk geval niet van. En het zit geloof ik ook niet in mijn aard. Dus ja. Je pakt de draad gewoon weer op, en neemt je verantwoordelijkheid. Want ja, je hebt een verantwoordelijkheid, voor je kind, voor je gezin, voor je omgeving. De wijze waarop jij omgaat met de problemen in je leven, is bepalend voor hoe je kind omgaat met de uitdagingen op haar pad.

En dus pak je je soms even beet. Verman je je. Al komt het soms uit je tenen. Want natuurlijk is er gewoon verdriet, pijn en onzekerheid als je borstkanker hebt. Soms voel je je gewoon beroerd, en soms lukt het gewoon even niet. Soms zijn er gewoon die tranen. 
En die mogen er ook gewoon zijn, want ook tranen horen bij het leven. Die hoeven niet verstopt. En dus, ja mama heeft soms traantjes. Net als Mei-Li. 
En dus vertellen we gewoon wat er aan de hand is, en nemen we haar ook mee naar het ziekenhuis, mee naar de afspraken met de dokter. Omdat een kind zijn ouders moet kunnen vertrouwen, erop moet kunnen vertrouwen dat ouders eerlijk zijn, juist als het moeilijk is. 

Dus ja: Mama is ziek, maar de dokter gaat mama beter maken. Maar dat gaat wel een tijdje duren. 
Ja, zo simpel is het gewoon.
Zo eenvoudig kunnen ingewikkelde dingen zijn. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten