dinsdag 2 februari 2016

Look good, feel better

Kanker doet iets met je. Niet alleen fysiek. Niet alleen mentaal. Maar ook met je uiterlijk. Je krijgt nu eenmaal een ongelooflijke hoeveelheid rotzooi binnen. Rotzooi die er voor zorgt dat je beter kunt worden, maar die ondertussen ook niet zo erg lekker is voor de rest van je lijf. En dus ga je er op den duur anders uitzien. Ja, als een kankerpatiënt dus. En dat is niet zo fijn, als je in de spiegel kijkt. En op medelijdende blikken zit ook bijna geen mens te wachten.

Een van de meest inspringende kenmerken is haarverlies. Het haarverlies wordt trouwens niet door de kanker veroorzaakt, maar komt door de chemo die alle snelgroeiende cellen zoals die van van je haar vakkundig naar de andere wereld helpt. En als ik zeg haar, dan bedoel ik ook haar. Al het haar. Die coldcap op mijn hoofd doet behoorlijk goed zijn werk, maar voor de rest zal meneer Gilette het komend jaar weinig aan mij verdienen. 

Daarnaast heeft de chemo ook invloed op je huid, je lippen, je slijmvliezen. Alles wordt droger en dus kan ik op dit mijn lenzen wat minder goed verdragen. Ben ik even blij dat ik intussen een bril heb aangeschaft, waarmee ik wel gezien wil worden!

Kortom, helemaal lekker in je vel, zit je als kankerpatiënt vaak niet. En met name bij vrouwen, speelt het uiterlijk, hoe triviaal dit soms ook mag lijken, dan toch een belangrijke rol. Want ja, wie zie je als je in de spiegel kijkt. Zie je jezelf, met al je talenten, passies en eigenheden, of zie je je probleem? En hoe voel je je, als je dat ziet? Zelfvertrouwen is heel belangrijk in het 'normale' leven, maar weegt nog een stukje zwaarder, als het leven even niet zo vanzelfsprekend meer is.

En dus mag dat uiterlijk wel een beetje aandacht, want het is oh zo belangrijk voor het welbevinden. 
Er is een stichting die zich dit heeft aangetrokken. En deze stichting organiseert, onder de noemer 'Look good, feel better' gratis workshops uiterlijke verzorging voor mensen, vaak vrouwen, met kanker.

Gisteren heb ik zo'n workshop gevolgd. Een tiental vrouwen, aan tafel in een vergaderzaaltje van Bernhoven. Allemaal kanker. Een diversiteit aan leeftijden. Een meisje van begin twintig. Een vrouw van ongeveer mijn leeftijd. Een groepje van 50 a 60 en een dame eind in de 70. Van alle vrouwen met chemo, was ik de enige met nog haar op mijn hoofd, al is het dan geen volle bos.

Op tafel spiegels. En voor iedereen een toilettas gevuld met producten, gratis voor dit doel ter beschikking gesteld door bedrijven. Reinigingsmelk, crème, make-up spulletjes. Een tiental lotgenoten, even zonder schroom, even gewoon vrouw. 

Even giebelen, over geen haar, of juist nog wel een beetje, over wegwaaiende pruiken, mutsen, het gebrek aan wenkbrauwen en heb jij dat nu ook.
Even gewoon, veilig. Even positief. Even geen patiënt, of juist wel. Maar dan niet alleen dat.
Omdat uiterlijk, op zulke momenten, er juist wèl toe doet.

Voor het werk van die stichting, in een woord: wauw! Het is heel waardevol wat ze doen. De vrijwilligers en de bedrijven. Ze zorgen voor een lichtpuntje in moeilijke tijden. En ondersteunen wezenlijk vrouwen met kanker, door ze even, dat kleine zetje te geven bij het behoud van zelfvertrouwen en zelfbewustzijn. Want geloof me, dat heb je keihard nodig.

www.lookgoodfeelbetter.nl







Geen opmerkingen:

Een reactie posten