zondag 31 januari 2016

Wat voor tumor heb jij?

Wat voor tumor heb jij? Het lotgenoten contact van borstkankerpatiƫnten heeft zo zijn eigen jargon. Het lijkt wel wat op zo'n gesprekje tussen hondenbezitters, tijdens een wandeling in het park 'nou, die van mij is een kruising Rottweiler- Hollandse Herder'.
Het soort tumor is een soort van belangrijk voor 'je prognose' oftewel, de kans om dit ongewenste avontuur, in goede staat, te overleven. De prognose voor borstkankerpatiĆ«nten is behoorlijk goed. Zo'n 80 % is na tien jaar nog in leven. 
Mijn tumor is eiwitpositief (iets minder gunstig) en hormoon positief (gunstig) en ik heb een plekje in mijn oksel (iets minder gunstig) en geen uitzaaiingen op afstand (heel erg gunstig) Tien jaar geleden had ik een groter probleem gehad dan nu, want nu zijn er ook medicijnen die dat eiwitstukje vakkundig kunnen tackelen. Hij is zo'n twee bij drie centimeter, of iets kleiner inmiddels, als de chemo netjes zijn werk doet, en zit aan de linkerkant van mijn linkerborst. Dat is operatietechnische een gunstige plek, weinig snijverlies om het maar zo te zeggen, en doordat ik geen erfelijke vorm heb, heb ik een grotere kans op een borstbesparende operatie. En dus een uitzicht waarvan ik zelf ook blij word als ik straks in de spiegel kijk. Maar goed. Dat is alleen maar buitenkant. Overleven is nu prioriteit en de rest dat zien we dan wel.

Je hebt sites waar je de eigenschappen van je tumor kunt invullen en dan berekent die site je prognose . Ik vind dat wat morbide. Ik blijf er weg. Want, wat heb je er aan, als je weet dat je prognose x is.
Prognoses zijn statistieken. En ja, je hebt statistieken en echte leugens. Want tja, een prognose van 80%, wat zegt dat nu helemaal? Je kunt nu eenmaal niet voor 80% overleven. ( alhoewel, als je sommige mensen ziet..) Op individuele schaal is de kans nul of honderd. Je overleeft het, of je overleeft het niet. Zo simpel is het. Je kunt niet een beetje overleven. 

En dus kan je er maar beter vanuit gaan dat je het overleeft. Want dat zegt een prognose wel. De kans is groot dat je het gaat redden. En ofschoon een kans nog steeds geen garantie is, voelt het wel een stuk beter.

En ondertussen? Nog steeds uitkijken met oversteken, want anders schiet je nog steeds niks op, met die prognose van 80%!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten