zaterdag 16 januari 2016

Drugs



Die Engelse term klinkt toch net wat stoerder in dit kader, dat het Nederlands verantwoord klinkende medicijnen. Enfin ik zocht ook maar naar een titel voor dit gekrabbel.

De eerste twee dagen na de chemo moet je er aan denken dat je 's ochtends je antimisselijkeheidsmedicijn inneemt. Nou ik kan je vertellen, dat vergeet je echt niet. Je maag zegt met een soepele draai om zijn as goedemorgen en dan weet je het al. Ik verbaas me erover hoe sommige medicijnen zijn verpakt. Neem nu dat antimisselijkeheidsmedicijn, dat overigens keurig zijn werk doet, het zit in een luxe mapje verpakt. A6 formaat, drie pillen. Eentje van 125 milligram en twee van 80 milligram. Het is redelijk idiootbestendig verpakt. Die grote moet je een uur voor de chemo innemen, die andere twee de volgende twee dagen.
dagen. Toch zijn er mensen die zich vergissen, aldus de verpleging. Ik moet zeggen, ik vind dat toch knap.

Die spuit, Neulasta, is trouwens ook best een dingetje. Blijkbaar is dat medicijn zo duur dat het niet zomaar bij de ziekenhuisapotheek op voorraad ligt. Voor wie het nog niet wist, ik ben een kostbare dame 😉.  Het wordt op afspraak per koerier gebracht en moet dan linearecta de koelkast in. Bijgeleverd is ook een verpleegkundige die vervoerd wordt met luxe Mercedes en chauffeur. Op tweede kerstdag nog wel. Het spuiten is namelijk nogal een exercitie. Je jast niet eventjes een huis-tuin-en keukenspuit (als die er al zouden zijn), in een plooi in je buik, nee het moet met beleid, en dat is voor mij best nog wel een uitdaging.
volgende 
Als spuitveteraan ben ik wel wat gewend. Ik schrik er niet meer van om een spuit in mijn vel te zetten, al heb ik er nog steeds wel een gruwelijke hekel aan als een ander het doet. Met op de eerste plaats toch wel het zetten van een infuus, heb niet zoveel vet aan mijn polsen, en op een goede tweede het bloedprikken. Het is dat ik dat niet zelf kan doen, maar anders was ik geloof ik wel bereid het te willen leren. Heb nu eenmaal graag zelf de regie in handen.

Met de spuitinstructie was ik dus wel blij.  En dus heb ik gister, de spuit moest tussen de 24 en de 48 uur na de chemo gezet worden, mijn eigen bijdrage aan de daling van de zorgkosten geleverd. En nu kloppen inmiddels de bijwerkingen op mijn schouders, letterlijk, spierpijn. Wat is paracetamol toch een wereld uitvinding.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten