dinsdag 23 februari 2016

Wat zou jij doen?


Dit is een selfie, zeg maar vanaf boven mijn hoofd genomen. Je ziet, het is er wat tochtig inmiddels, laten we zeggen: een permanente 'bad hairday'. Toch, ik klaag niet. Ik heb er nu drie chemo's opzitten, en ik heb nog steeds wat haar. Aanstaande donderdag heb ik de volgende chemo. De laatste
AC-kuur. Daarna begint een periode van twaalf weken, elke week chemo. Iets met taxol en herceptin. Een van de bijwerkingen van taxol is ook haarverlies. 

Uit de tabellen blijkt, dat ik het haar kan houden, dat ik aan het eind van de AC kuur heb. Zeg maar, wat ik heb als ik aanstaande donderdag  de coldcap nog doorsta. Alleen moet ik dan wel elke keer dat ik chemo heb, de coldcap op. Dus dat is twaalf weken, elke week.
De coldcap is onaangenaam, doet pijn. Denk aan te snel een ijsje eten, die pijn die je dan via je schedel je voorhoofd voelt intrekken, en dat dan vijftien minuten lang,
Daarna valt het te negeren. Daarnaast moet je een half uur voor, en een uur na de chemo met de kap opzitten. Het is opzich wel te doen. 
Maar ik zit nu wel een beetje in dubio. Is het nog wel de moeite? Hoe erg vind ik het om kaal te worden? Want, zonder coldcap word ik kaal, met coldcap een beetje. Ik heb door gebruik te maken van de coldcap het proces van kaal worden een beetje uitgesteld. Omdat ik vond dat ik niet alle klappen in één keer hoefde te nemen. Ik bedoel, ik ging in krap drie weken van diagnose, via onderzoeken naar eerste chemo, en dat was best heftig. En nu zijn we een paar maanden verder. De chemo doet netjes zijn werk en ik ga niet zonder hoed de deur uit. Want ja,echt blij met mijn kapsel ben ik niet😉. Nu sta ik toch een beetje in dubio: wat zal ik doen, zet ik de coldcap ook bij de volgende 12 weekse chemo door? Wat zou jij doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten